20 Jul 2009

Pulang, marilah pulang...

Pulang, marilah pulang...

Oleh Lim Hong Siang

Pagi ini diselubungi kesayuan. Seorang ibu mendampingi keranda anaknya, mendodoikan lagu "menatapi wajah anak".

"Panggillah mak, pulanglah ke pangkuan mak...," demikianlah harapannya yang diluahkan kepada Beng Hock. Beng Hock berbaring dalam keranda yang menyejuk. Suasana semakin sugul dan hiba.

Buat kali terakhir, ibu Beng Hock menatapi wajah anaknya, bersama ibu mertua Teoh. Air mata menderas. Tangisannya melangkaui hidup dan mati. Tubuhnya dibimbing. Mata yang melihat mengalirkan air mata, telinga yang mendengar menyayat di hati.

Tunang: sakit tak?

Tunang mendiang, Soh Sher Wei yang sudah dua bulan mengandung melahirkan rasa rindu yang tidak terhingga. Dalam upacara sebelum pengebumian, Soh dalam tulisannya yang dibacakan, berjanji kepada Teoh, bahawa dia akan hidup dengan sebaik-baiknya, dengan harapan Teoh akan menemaninya, bersama mendewasakan anak yang bakal dilahirkan.

"Beng Hock, kau meninggalkanku tanpa sepatah kata. Kau pernah berkata, kita masih ada banyak kerja yang belum diselesaikan, masih banyak tempat yang kita nak pergi. Kau kata lagi, yang kau akan temaniku...bagaimana dengan aku sekarang? Bagaimana aku dapat bertemu dengan kau? Aku asyik memikirkan kau, merindui kau...aku hanya mahu kau pulang, pulang ke pangkuanku..."

"Untuk beberapa hari ini, aku menunggu kau. Tapi aku dikecewakan. Aku hanya ingin tahu, bagaimana dengan kau sekarang? Sakit ke tidak? Jangan biarkan aku tunggu lama. Biar aku jumpa dengan kau...hanya sekali, sekali pun cukup."

"Apabila tangisan dan seruan gagal mengejutkan kau, aku tidak dapat menafikan kenyataan bahawa kau telah meninggalkan aku buat selama-lamanya. Betapa tidak kesampaian pun, aku perlu mengucap selamat tinggal kepada kau hari ini. Aku janji, aku akan hidup dengan sebaik-baiknya. Tapi, kau mesti berada di sisi ku, menemani ku untuk menjaganya (anak)."

"Beng Hock, walaupun jodoh kita tamat untuk hidup ini, namun ku tetap berharap, seandainya ada hayat seterusnya, aku harap kita lanjutkan jodoh kita (yang terputus) hidup ini."

Keluarga: biar kami jaga ibu dan bapa

Kekanda dan adinda Teoh juga berucap. "Mengimbas zaman kebudak-budakan, detik hidup antara adik beradik kini menjadi nostalgia. Waktu kita bersama disarati kegembiraan, sehingga kini. Keriangan dan ketertawaan masih berlegar, seolah-olahnya berlaku semalam."

"Tak pernahmu membuat sesuatu yang membimbangkan ahli keluarga, sama ada ketika belajar, mahupun dalam bidang kerjaya. Kau tetap menjadi kebanggaan kami."

"Kami merindui apa yang baik padamu, terutama jagaanmu terhadap anak saudara yang penuh dengan kasih sayang. Setiap kali pulang ke rumah, kamu membawa mereka pergi main, tonton wayang. Ini tidak berlaku lagi, tidak dapat berlaku lagi. Ini merupakan kesakitan yang tidak terpadam dalam hati kita."

"Pergilah dengan baik...semoga kita masih sekeluarga untuk umur hidup selanjutnya..."

Selain itu, mereka juga merakamkan penghargaan kepada saudara-mara dan sahabat yang mengambil berat, menghulurkan bantuan pada saat-saat ini, di samping berjanji menjaga isteri dan anak Teoh.

Upacara pengebumian bermula. Ribuan orang mengiringi keranda Teoh sejauh kira-kira satu kilometer. Menurut adat orang Cina, uban yang lebih tua pantang menghantar mereka yang berambut hitam (lebih muda). Rombongan dipenuhi kain rentang. Hati kedua-dua orang tua disarat kepiluan.

*Tulisan ini dipetik dan diterjemah dari teks ucapan, dan disunting bersama laporan berita asal yang ditulis Chan Wei See, Editor Merdekareview (versi bahasa Cina).