16 Jul 2009

"Kuku besi dibalut baldu"

"Kuku besi dibalut baldu"
Dasar Mesra Rakyat dipertikai


Oleh Lim Hong Siang

"Kuku besi dibalut baldu (iron fist in velvet glove). Baldu yang dimaksudkan adalah dasar yang kononnya mesra rakyat. Kuku besi yang terbalut itu tidak akan menyebabkan kecederaan luaran, tetapi tumbukan itu akan mencederakan organ dalaman dengan parah."

Ibarat yang pernah digunakan oleh media antarabangsa untuk menyifatkan Presiden China, Hu Jintao itu dipinjam oleh Editor Malaysiakini (versi bahasa Cina), Yong Kai Ping ketika mengulas pentadbiran Perdana Menteri ke-6, Najib Abdul Razak.

"Anda akan mendapati Najib cuba mengalih fokus dari politik ke ekonomi, di mana sedikit 'keterbukaan' diperlihat dalam dasar ekonominya. Namun, dari segi politik, kebebasan bersuara, hak berhimpun semakin diketatkan mahupun disekat," ulas Yong.

Yong turut menyindir Najib kerana cuba mengambil pendekatan "berada di barisan depan", menggantikan peranan menteri untuk mengumumkan dasar yang "mengambil hati rakyat". Misalnya, Najib turun padang sendiri, seolah-olah sebagai "Menteri Wilayah Persekutuan" untuk mengumumkan potongan diskaun 50% kepada peniaga kecil di wilayah persekutuan ketika memohon dan memperbaharui lesen perniagaan.

Gerak-geri ini dibaca sebagai usaha Najib untuk menonjolkan imej mesra rakyat. Walau bagaimanapun, 11 "hadiah rakyat" yang diumumkan oleh Najib pada 11 Julai, dan beberapa dasar yang dianggap "terbuka" itu terus dipertikai dalam forum bertajuk "Pentadbiran Najib 100 hari", kelmarin.

Forum ini dianjurkan therocknews, satu media internet dan Pemuda Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor, bertempat di bangunan Dewan tersebut. Antara ahli panelnya ialah Yong Kai Ping, Josh Hong dan Jamaluddin Ibrahim.

Dasar Ambil Hati yang tanpa halatuju

Penganalisis politik, Josh Hong mengkritik dasar yang diumumkan oleh Najib hanyalah gula untuk mengambil hati rakyat. Beliau mengambil contoh "diskaun 20% kepada pengguna lebuh raya sebanyak 80 kali atau lebih", lantas mempersoalkan mengapa Najib tidak memikirkan penyelesaian masalah pengangkutan dari perspektif yang lebih luas, misalnya bagaimana memperbanyakkan pengangkutan awam?

11 Hadiah Rakyat yang diumumkan pada hari ke-100 Najib mengambil alih tampuk kerajaan ternyata tidak memikat hati ahli panel dalam forum tersebut. Yong (gambar kanan) menyetujui dengan mendakwa bahawa liberalisasi ekonomi yang diumumkan Najib itu tidak cukup untuk menghadapi kemelut ekonomi global masa kini.

Malah, Yong menganggap apa yang diperlukan pada detik yang kritikal ini adalah transformasi ekonomi. Beliau mengambil contoh trend dunia kini yang rancak membincangkan low carbon economy, memperlihatkan keprihatianan global untuk mengambil kira persoalan sumber semulajadi yang ada, ketika membincangkan persoalan ekonomi.

Yong menyusuli dengan mengingatkan bahawa keupayaan persaingan Malaysia selama ini bergantung kepada kos buruh yang rendah. Namun, keupayaan ini semakin terhakis apabila China yang bangkit dapat menawarkan kos buruh yang lebih rendah. Yong berpendapat kerajaan perlu mengenalpasti kelebihan yang dimiliki Malaysia, dan merangka model ekonomi baru berdasarkan kelebihan tersebut.

"Hadiah" yang berbentuk gula gagal menyelesaikan masalah negara seandainya masalah sistem dan struktur tidak direformasikan. Sambil berjenaka, penganalisis politik Jamaluddin Ibrahim memperlekah diskaun 50% ketika memohon dan memperbaharui lesen dengan berkata 50% yang selebihnya mungkin dibayar "dari bawah meja".

Josh Hong pula mencabar Najib melakukan perubahan struktur yang sedia ada, misalnya membebaskan badan kehakiman, "membersihkan" pasukan keselamatan, dan bukan hanya menggulakan rakyat.

Populariti Meningkat kerana kawalan media

Peningkatan populariti Najib mengikut soal selidik Merdeka Centre telah memberangsangkan Barisan Nasional. Namun, Josh Hong menyanggah populariti Najib meningkat kerana disenangi dan mendapat keyakinan rakyat, sebaliknya menganggap fenomena ini wujud kerana berjayanya strategi media Najib.

Josh (gambar kiri) mengambil contoh presiden Britain, Jerman malah Jepun, Korea dan Taiwan, yang memperlihatkan penurunan populariti selepas 100 hari, kerana media di negara tersebut mengambil pendekatan yang kritis ketika menilai prestasi pemimpin mereka.

Walau bagaimanapun, keadaan di Malaysia jauh berbeza kerana media arus perdana memperbesarkan berita positif Najib, di samping memperkecil, malah melenyapkan apa yang dilihat negatif terhadap Najib. "Ia memberi satu ilusi kepada rakyat, seolah-olah PM kita agak baik dalam prestasinya."

Yong mengeluh ketika mengulas kawalan media oleh kuasa politik di negara kita. "Adalah sesuatu yang tidak sihat, apabila orang yang berpolitik itu kerjanya mengawal media, semacam penonjolan imej adalah segala-galanya dalam politik. Sudah tiba masanya orang berpolitik tertumpu kepada kerja politik, dan pengamal media tertumpu kepada profesional media."