22 Jul 2009

Najib, jangan biar Teoh mati berdendam

Najib, jangan biar Teoh mati berdendam

Oleh Wong Chin Huat

Teoh Beng Hock yang diiringi rombongan seramai 2000 orang, akhirnya disemadikan. Sahabat yang melanjutkan pendidikan di Taiwan, dengan mata yang kemerahan, berkata, "seandainya tragedi ini berlaku di Taiwan, Ma Ying-jeou (Presiden) semestinya sudah menziarahi untuk memberi penghormatan seawal-awalnya."

Perdana Menteri kita berada di luar negari, mengapa Timbalannya tidak muncul? Untuk sahabat ini, tidak cukup sekadar setiausaha politik yang datang menjenguk, ia langsung tidak memperlihatkan keprihatinan dan keinsafan sesebuah negara terhadap tragedi ini.

Sememangnya kita perlu menanti keputusan siasatan "bagaimana Teoh terjatuh", namun Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) telah mengaku, tragedi ini berlaku selepas soal-siasat 11 jam berturutan. Bekerja mahupun belajar tidak berlangsung untuk jangka panjang. Masyarakat bertamadun telah mengehadkan waktu bekerja kepada 8 jam, malah belajar pun ada waktu rehatnya. Soal siasat yang berlanjutan sehingga 11 jam, sememangnya sesuatu bentuk hukuman yang zalim.

SPRM sudah tentunya mengetahui bahawa mendiang akan mendaftar perkahwinan pada hari keesokannya, ketika menyoal siasat. Tetapi, bakal pengantin ini masih diperas untuk 11 jam, langsung tidak diambil kira tekanan mental yang dialami bakal pengantin sebelum mendaftar perkahwinan.

Begitupun jikalau Beng Hock tidak menemui ajal, soal siasat 11 jam berturut-turut yang memeras ini, sememangnya mencetus kemarahan umum. Seandainya Ketua Pesuruhjaya SPRM mahupun Menteri Jabatan Perdana Menteri "tahu itu malu namanya", perlu meletak jawatan.

Namun, belumpun punca kematian Beng Hock ditemui, SPRM sudah mendakwa dirinya tidak bersalah, malah enggan memohon maaf dengan soal-siasat berturutan selama 11 jam, sebaliknya menggesa rakyat untuk bertenang. Menteri JPM Mohamed Nazri yang berdarah sejuk membuat tekaan bahawa Teoh membunuh diri, TPM Muhyiddin Yassin dengan sungguh-sungguh menuduh rakyat yang dibakar kemarahan itu sebagai "dipolitikkan". Malah, lidah parti seperti Berita Harian dan Utusan Malaysia mem-perkaum-kan tragedi ini, lantas menyinggung mendiang dan keluarganya buat kali kedua.

Penyeksaan yang diinstitusikan

Orang sudah meninggal, dibubuh pula garam pada luka, disiram pula minyak ke dalam api. Apakah negara ini tidak berperikemanusiaan? Apakah kerajaan ini berdarah sejuk? Menteri kabinet, sama ada Koh Tsu Koon yang menziarahi seawalnya, mahupun Liow Tiong Lai dan Ong Tee Keat yang selewatnya, disambut dengan tuntutan keadilan daripada keluarga Teoh. Ia mengingatkan orang awam bahawa parti komponen BN telah gagal menghalang negara ini daripada melakukan pembunuhan.

"Takdir Tuhan", ungkapan yang disampaikan daripada Najib melalui setiausaha politiknya, sambil membawa makna penghargaan Teoh sebagai pemuda yang berbakat (dalam bahasa Cina). Mungkin Najib tidak berniat supaya "Tuhan" memikul tanggungjawab ini, tetapi nampaknya Najib juga tidak bersedia untuk meminta maaf atas kesilapan lembaga negara yang mengakibatkan tragedi ini. Perlu diingatkan, SPRM bukan sahaja di bawah jagaan JPM, malah amalannya yang hanya mengendalikan "kes kecil" Pakatan Rakyat, sementara mengabaikan "kes besar" Barisan Nasional, telah memberi keuntungan politik kepada Najib.

Namun, seandainya SPRM adalah badan yang bertanggungjawab kepada parlimen, Najib boleh bertafakur bersama rakyat, dan tidak memikul apa-apa tanggungjawab politik.

Pada hakikatnya, cara siasatan SPRM yang menyeksa ini bukan berlaku buat kali pertama. Januari tahun ini, AJK UMNO bahagian Maran, Halimi Bin Kamaruzzaman telah membuat tuduhan, bahawa dalam tahanan selama 4 hari, pegawai SPRM telah memukul dan membogelkannya, malah mengugut untuk mencucuh kemaluannya dengan puntung rokok, sebagai paksaan supaya beliau mengaku bahawa orang yang rapat dengan Khairy Jamaluddin, Norza Zakaria terlibat dalam politik wang.

Layanan ala Abu Ghraib yang diterima Halimi membuktikan bahawa masalah yang berlaku di SPRM bukan "perkauman yang diinstitusikan" (institutionalized racism), tetapi "penyeksaan yang diinstitusikan"(institutionalized sadism).

Najib yang merupakan sebahagian daripada regim lama, semestinya sedar tentang penyelewangan yang berlaku dalam sistem, lantaran membawa perubahan dalam bidang ekonomi. Mengapa 100 hari pentadbirannya tidak merangkumi pendemokrasian politik, tidak menamatkan kezaliman SPRM? Apakah ini kecuaian semata-mata?

Halimi akhirnya tidak jatuh dari bangunan SPRM negeri Pahang, rakyat juga tidak menegakkan keadilan untuknya. Selepas lima bulan, Beng Hock terlantar di tingkat lima, meninggallkan ibu bapa, tunang dan anak yang tercinta.

Penyeksaaan yang diinstitusikan SPRM itu dapat dilanjutkanan, ia membuatkan seluruh rakyat, bukan sahaja Najib, perlu berasa terhutang kepada Halimi dan Beng Hock.

Seandainya Beng Hock bukan mangsa yang terakhir, anak siapa, adik siapa, ibu bapa siapa yang akan jatuh dari bangunan seterusnya?

Soh Sher Wei (tunang Teoh) tidak mahu apa-apa, hanya mahu Beng Hock kembali ke pangkuannya. Kita tidak dapat berbuat apa-apa untuk merealisasikan impiannya. Tetapi kita mampu memastikan tiada Soh Sher Wei yang seterusnya.

Menamatkan segala hukuman kejam adalah tanggungjawab yang tidak dapat dielakkan oleh Najib. Memastikan Najib berbuat demikian adalah tanggungjawab setiap rakyat Malaysia.

Sekiranya "penyeksaan yang diinstituisikan" dalam SPRM dan badan eksekutif yang lain tidak diakhiri, kita bakal mempunyai Teoh Beng Hock dan Soh Sher Wei yang seterusnya. Malah penyeksaan yang dialami Teoh dan Soh disia-siakan sahaja kerana gagal membawa kesedaran kepada negara dan kerajaan.

Empat tuntutan asas

Hari ini adalah hari ketujuh kematian Beng Hock. Kerajaan Najib perlu menunjukkan keikhlasan untuk membawa reformasi yang berlandaskan anti-penderaan, anti-penyeksaan, anti-kekejaman, agar Beng Hock meninggal dengan tenang.

Empat tuntutan yang asas ialah,-

Pertama, menubuhkan Suruhanjaya Di-raja. Melihat kepada kehendak rakyat, langkah ini tidak dapat dielakkan. Seandainya cadangan ini ditolak kabinet, menteri yang masih berperikemanusiaan perlu meletakkan jawatan. Dan seandainya Suruhanjaya Diraja ini bukan strategi meredakan kemarahan semata-mata, ianya perlu memenuhi dua syarat. Ahlinya perlu dicalonkan pemerintah dan pembangkang, atau lebih daripada separuhnya perlu dicalonkan oleh pembangkang. Syarat seterusnya, bidang kuasa siasatan bukan sahaja terhad kepada kes Beng Hock, malah merangkumi struktur, bidang kuasa SPRM, malah dilanjutkan kepada kes seperti Halimi dan Tan Boon Wah.

Kedua, Ketua Pesuruhjaya SPRM Ahmad Said, malah pegawai yang menyoal siasat Teoh perlu meletak jawatan sebelum siasatan Suruhanjaya Di-Raja tamat, untuk memastikan mereka tidak menggangu penyiasat atau si-mangsa.

Ketiga, Malaysia perlu menandatangani konvensyen Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, membantah segala bentuk hukuman yang menyeksa, malah mengubal undang-undang untuk memastikan hukuman sedemikian ditamatkan.

Keempat, menubuhkan tabung anti-seksa atas nama Beng Hock, melalui kajian dasar, pemujukan dan pendidikan untuk memastikan Beng Hock menjadi mangsa terakhir. Malah, kes yang lampau perlu disemak semula, supaya keadilan ditegakkan, dan pampasan diberikan kepada mangsa dan keluarga mangsa.

Wacana awam perlu memantau Najib, agar tragedi Beng Hock tidak dilupai. Apabila setiausaha Najib boleh menyampaikan bunga sebagai penghormatan, apabila Khairy Jamaluddin menyeru untuk menubuhkan Suruhanjaya Di-raja, NGO yang rancak membincangkam masyarakat sivil perlu membuat sesuatu yang lebih dari itu.

Hari ini hari ke-7 yang pertama untuk Beng Hock. Mendiang tidak hidup dengan sia-sia, tapi Najib, menteri kabinet, parti, NGO malah seluruh rakyat, bertanggungjawab untuk memastikan Teoh tidak mati dengan sia-sia.

*Wong Chin Huat ialah jurucakap badan bukan kerajaan, Bersih. Tulisan ini disiarkan di kolum merdekareview, sebelum kabinet mengumum untuk menubuhkan Suruhanjaya Di-Raja. Diterjemah dan disunting oleh Lim Hong Siang.